dr hab. Jowita Mormul, prof. UJK
e-mail: jmormul@ujk.edu.pl
Jowita Mormul, artystka wizualna, tworzy w obszarze fotografii, plastyki i intermediów.
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, (Wydział Malarstwa 1997 r.; Wydział Grafiki 1999 r.). Doktorat w zakresie sztuk filmowych w dyscyplinie artystycznej fotografia, Wydział Operatorski i Realizacji Telewizyjnej, Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Filmowych Telewizyjnych i Teatralnych w Łodzi (2008 r). Doktor habilitowany sztuki w dziedzinie sztuk filmowych. Od 2018 profesorka uczelniana w Instytucie Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.
Stypendystka nagrody im. Hanny Rudzkiej-Cybisowej oraz Ministerstwa Kultury i Sztuki . Członkini Związku Polskich Artystów Plastyków (od 1998 r.) i Związku Polskich Artystów Fotografików (od 2001 r.). Jej prace były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą (m. in. w Luksemburgu, Rzymie, Wilnie, Skopje, Strasburgu, Budapeszcie, Ohio, Wielkiej Brytanii).
Kierunki działalności badawczo-artystycznej:
- rola mechanicznie rejestrowanych obrazów w procesach kulturowego programowania ludzkiej tożsamości oraz wzorców społecznych i rodzinnych.
- specyfika pamięci autobiograficznej w tworzeniu wspomnień kodyfikowanych w mitach prywatnych i publicznych. Zapisy wizualne i dźwiękowe wobec pamięci autobiograficznej – badanie potencjalnych relacji. Badanie śladów przeszłości, testowanie trwałości materii i wspomnień: strategie zapamiętywania i wybiórczość zapisów zmysłowych wobec śladów/zapisów materialnych i wirtualnych. Twórczy aspekt rekonstrukcji przeszłości jako narzędzie odtwarzania i tworzenia wspomnień
- polisensoryczność pamięci. Rola zmysłów poznawczych w rekonstrukcji wzrokowej, dźwiękowej i pozostałych, wobec współczesnych badań w zakresie neuro-kognitywistyki oraz perspektywy ewolucyjnej. Asocjacje opartych na percepcji, wielozmysłowych wspomnień i współczesnych wielomedialnych działań artystycznych [klasyczne i nowe media]. Relacje między „realnym” i „wirtualnym” w kontekście pamięci i śladu/zapisu.
Działalność dydaktyczna w zakresie:
- nowe media / intermedia (fotografia intermedialna, działania multimedialne, film eksperymentalny, sound design, animacja stop-motion, instalacja, environment, działania w przestrzeni publicznej)
Pamięć odmienna. Cykl Pięć Zmysłów